Jüpiterin özellikleri nelerdir?

Yarıçap: 71.492 km
Kütle: 317
Dünya kütlesi Uydu sayısı: 28
Atmosfer bileşimi: %90 hidrojen, %10 helyum ve çok az miktarda öteki gazlar

Güneş sistemindeki en büyük gezegen olan Jüpiter Güneş’e yakınlık bakımından beşincidir. Jüpiter’de her şey büyüktür. 28 uydudan oluşan ailesiyle minik bir Güneş sistemine benzer. 142.984 km’lik çapı Dünya’nın çapının 11 katıdır. Jüpiter çıplak gözle bakıldığında parlak bir yıldıza benzer. Çok büyük olduğundan , küçük bir teleskopla bile açık-koyu renkli bulut şeritleri ve Büyük Kırmızı Leke görülelebilir. Çok küçük olan katı çekirdeği dışında minyatür bir Güneş gibi hemen hemen tümüyle gazdan oluştuğu için Jüpiter diğer gezgenlerden farklı gözükür. Jüpiter’e baktığınızda, kalın, çok katmanlı atmosferin yaklaşık 1000 km yükseklikteki bulutlarının üstünü görürüsünüz. Büyük bölümü hidrojen ve helyumdan oluşan bu atmosfer gezegeni gazdan oluşan bir okyanus gibi kaplar. Gezegenin içinden yükselen ısı da atmosferin alt katmanlarında şiddetli fırtınalar yaratır. En az 16 uydusu olan jüpiter’in büyük olasılıkla, keşfedilmeyi bekleyen başka uyduları da var. Bilinen uydulardan en büyük dördü, (Ganymede , Io , Callisto , Europa ) onları 1610 yılında keşfeden Galileo’nun adıyla Galileo Uyduları olarak bilinir. Çok daha küçük olan diğer uydular, yakalanmış asteroidler, hatta geçmişte parçalanmış bir uydunun kalıntıları olabilirler. İlk kez İngiliz astronom Robert Hooke tarafından 1664 yılında gözlenmiştir. Aşağıdan yukarıya doğru hızla yükselen maddenin yarattığı 8 km yüksekliğinde, 40.000 km uzunluğunda ve 14.000 km genişliğinde bir fırtınadır. Saat yönünün tersine dönen bu fırtına Jüpiter yüzeyinde hareket ederken saatte 500 km hızla esen rüzgarlarıyla önüne çıkan diğer fırtınaları yutar. Çoğunlukla kahverengi ya da kırmızı olan bu büyük fırtınanın zaman zaman pembeye dönüştüğü de görülür.

Konular