Gelmiş Geçmiş En Güçlü Teleskop

Bilim insanları uzayda yeni dev bir teleskop inşa etme planını ve ayrıntılarını açıkladı. Bugüne kadar üretilmiş en güçlü teleskop ve Hubble teleskopundan dört kat daha büyük olması planlanan aygıt, Dünya’dan milyonlarca kilometre uzaklıkta hayat olup olmadığını araştıracak. “Atlast” adı verilen teleskopun inşası için NASA, uzayın 1 milyon mil derinliklerine astronotlar gönderecek. Atlast, 30 ışık yılı uzaklıktaki gezegenlerin ve Güneş sistemlerinin atmosferlerini analiz edebilecek kapasitede olacak. Bu teleskopun astronomlara, uzayın keşfedilmemiş derinliklerinde Dünya dışı yaşam formları olup olmadığı yönünde kritik ipuçları sağlaması umuluyor.

Bu analizleri yapabilmesi için de daha önce hiç olmadığı kadar büyük bir teleskop üretilmesi gerekiyor. Bu da Hubble teleskopunun kapasitesini kat kat aşacağı anlamına geliyor. Teleskopun içinde dünyanın en büyük aynası inşa edilecek.

Aygıtın dev boyutu nedeniyle, onu uzaya taşıyabilecek roket bulunmuyor. Bunun yerine NASA’nın Orion roketiyle Dünya’dan 1 milyon mil uzağa gönderilecek “astronot inşaat işçileri”, teleskopu yerinde kuracak.

YENİ DÜNYALARIN KEŞFİ

Projenin ayrıntıları bu hafta Britanya’nın Portsmouth kentindeki Ulusal Astronomi Toplantısı’nda açıklanacak. Kraliyet Astronomi Birliği Başkanı Martin Barstow’a göre teleskop, yaklaşık 60 yeni gezegenin keşfine, buralarda yaşam delili olabilecek oksijen ve diğer gazların seviyeleri hakkında bilgi sağlamaya imkan verecek. Sunday Times’a konuşan Barstow, “Bu teleskop, 30 ışık yılı uzaklığa kadar yıldızların etrafında Dünya benzeri gezegenler keşfedebilir. Bu uzaklıkta onbinlerce yıldız bulunuyor ve bunlardan birkaç bin kadarının Güneş’e benzediğini düşünüyoruz. Bir gezegen keşfedildiği zaman teleskop, onun atmosferindeki ozon, metan, oksijen ve diğer gazları analiz edecek” dedi.